Η ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΗ ΧΑΒΑΗ

Ο γραφιστικός σχεδιασμός στη Χαβάη ξεχώρισε για πρώτη φορά από τη διαφημιστική βιομηχανία όταν ο Tom Lee αποφάσισε να ιδρύσει μόνος του την πρώτη εταιρεία σχεδιασμού στη Χαβάη. Πολλοί θεωρούν τον Tom, ο οποίος πέθανε τραγικά νέος, ως τον «πατέρα του γραφιστικού σχεδιασμού στη Χαβάη». Και στο μέτωπο της εκπαίδευσης, ο καθηγητής Kenneth Kingrey έφερε το πρώτο πρόγραμμα σπουδών σχεδιασμού στην πολιτεία από το UCLA και άσκησε τεράστια επιρροή σε μια γενιά δημιουργικών επαγγελματιών.

Διαφήμιση περιοδικού για το πλοίο της Matson Line. Περίπου 1920. Η διαφήμιση στόχευε να προσελκύσει ταξιδιώτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες, προβάλλοντας τη Χαβάη ως έναν ειδυλλιακό προορισμό διαφυγής από τον χειμώνα.
Τη δεκαετία του 1890 και στις αρχές του 1900, χορευτές χούλα και μουσικοί της Χαβάης περιόδευσαν στην ηπειρωτική χώρα των ΗΠΑ. Συνήθως γυναίκες, χορεύτριες χόρευαν με τις «χορταρένιες» φούστες τους, ενώ οι μουσικοί που τις συνόδευαν έπαιζαν τις χαβανέζικες μελωδίες τους στις ατσάλινες κιθάρες τους και στα γιουκαλίλι. Οι αμερικανικές εφημερίδες ανέφεραν τους χορούς χούλα και τις απόψεις των πολιτών για αυτό, και πάντα υπήρχαν διαφημίσεις που υποδείκνυαν πού και πότε εμφανίζονταν οι χορευτές χούλα.

Η ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΤΑΞΙΔΙΩΝ

Με την αλλαγή του αιώνα, το 1900, η Χαβάη καλωσόρισε μια άλλη εποχή αλλαγών, καθώς η «χρυσή εποχή των ταξιδιών» άρχισε να επικρατεί. Με την έλευση των μεταφορών μέσω του Ειρηνικού – μέσω των πολυτελών πλοίων της Matson και των China Clippers, της Pan American Airways και της United Airlines – όλο και περισσότεροι τουρίστες άρχισαν να συρρέουν στα νησιά, παρασυρόμενοι από τις μαγευτικές εικόνες στα διαφημιστικά υλικά που προωθούσαν τα ταξίδια στη Χαβάη. Η εικόνα της Χαβάης ως τροπικός παράδεισος την έκανε έναν από τους πιο επιθυμητούς προορισμούς στον κόσμο.

Διαφημιστική αφίσα της Pan American World Airways, που προωθεί τα ταξίδια στη Χαβάη μέσω των αεροσκαφών Clipper. Χρονολγείται περίπου στο 1940 και αποτελεί ένα κλασικό παράδειγμα του ρόλου που έπαιξε η αεροπορική βιομηχανία στη διαμόρφωση της εικόνας της Χαβάης ως τουριστικού παραδείσου.

Στα μέσα του 20ου αιώνα, η οικονομία της Χαβάης υπέστη μια θεμελιώδη αλλαγή, μεταβαίνοντας από μια αγορά που βασιζόταν στη γεωργία σε μια αγορά που βασιζόταν στον τουρισμό. Το εργατικό δυναμικό μετακινήθηκε από τις θέσεις εργασίας στις φυτείες σε θέσεις στην τουριστική βιομηχανία.
Η αυξανόμενη εξάρτηση από τον τουρισμό απαιτούσε την έντονη προβολή της Χαβάης σε όλο τον κόσμο. Ο επισκέπτης είχε γίνει το σημαντικότερο οικονομικό αγαθό στα νησιά.
Οι βιομηχανίες που συνέθεταν τον τουρισμό στη Χαβάη -τα κρουαζιερόπλοια, οι αεροπορικές εταιρείες, τα ξενοδοχεία, οι κατασκευαστές ρούχων «Aloha» και αναμνηστικών- έπρεπε να διαφημιστούν σε αυτή τη νέα οικονομία. Προκειμένου να είναι επιτυχείς, οι επιχειρήσεις αυτές στην πραγματικότητα «υπερπώλησαν» τη Χαβάη εκμεταλλευόμενες τη φυσική της ομορφιά. Οι λουλουδάτες περιγραφές και οι αντίστοιχες εικόνες ήταν τυπικά θέματα στη διαφήμιση.

Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΧΑΒΑΗΣ ΣΤΟΝ ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ

Ξεκινώντας από τα πετρογλυφικά που χάραξαν οι αρχαίοι Χαβανέζοι, η ιστορία του σχεδιασμού στη Χαβάη αντανακλά τα κοινωνικά, πολιτικά, πολιτιστικά και τεχνολογικά ρεύματα που γνώρισε ο σχεδιασμός παγκοσμίως. Η άφιξη των δυτικών, ο πόλεμος, η οικονομική άνθηση και η τεχνολογική πρόοδος έπαιξαν ισχυρούς ρόλους στην εξέλιξη του γραφιστικού σχεδιασμού στα νησιά. Η Χαβάη είναι ένας τέλειος μικρόκοσμος του τι εξελισσόταν παγκοσμίως.
Όπως και ο υπόλοιπος κόσμος, η ιστορία του σχεδιασμού της Χαβάης επηρεάστηκε από τους πολέμους και τη βιομηχανική επανάσταση. Αν και οι παγκόσμιες δυνάμεις μπορεί να συνέβαλαν στη διαμόρφωση του γραφιστικού σχεδιασμού στη Χαβάη, η μοναδική τοποθεσία, η ιστορία, ο πολιτισμός και οι άνθρωποι της νησιωτικής πολιτείας έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην ιστορία του σχεδιασμού της. Στη δεκαετία του 1700, ο καπετάνιος Τζέιμς Κουκ ανακάλυψε τα νησιά της Χαβάης και, με τη σειρά του, εισήγαγε τους Χαβανέζους στα όργανα γραφής και στη γραπτή γλώσσα.

Το πιεστήριο αυτό, που έφεραν στη Χαβάη οι ιεραπόστολοι της Νέας Αγγλίας, χρησιμοποιήθηκε για την εκτύπωση υμνολογίων, βιβλίων και σχολικών εγχειριδίων. Το πιεστήριο σε αυτή τη φωτογραφία είναι μια αναπαράσταση του πιεστηρίου Rampage. Φωτογραφία από τον David Franzen.

Οι Αμερικανοί ιεραπόστολοι έφεραν αργότερα βιβλία, συμπεριλαμβανομένης της Βίβλου, και την πρώτη τυπογραφική μηχανή στα νησιά, όπου δίδαξαν στους Χαβανέζους να διαβάζουν και να γράφουν. Η έλευση των μεταφορών μέσω του Ειρηνικού, συμπεριλαμβανομένων των πολυτελών πλοίων της Matson και της Pan American Airways, σύστησε τη Χαβάη στον κόσμο μέσω μαγευτικών εικόνων σε αφίσες, διαφημίσεις και φυλλάδια.
Η Χαβάη κατέχει μια μοναδική θέση στην ιστορία της γραφιστικής -μια θέση που λίγοι έχουν επιχειρήσει να καταγράψουν.

ΑΡΧΑΙΑ ΧΑΒΑΝΕΖΙΚΑ ΠΕΤΡΟΓΛΥΦΙΚΑ (KI’I POHAKU)

Οι Χαβανέζοι ήταν ένας λαός χωρίς γραφή που διατήρησε την ιστορία του μέσω των τραγουδιών, του χορού και των θρύλων. Μεγάλο μέρος της πρώιμης ιστορίας τους έχει εξαφανιστεί λόγω του θανάτου των Kahunas (αφηγητές ιστοριών), ενώ αργότερα ανέπτυξαν έναν εικονογραφικό τρόπο επικοινωνίας που ονομάστηκε Ki’i Pohaku. Ki’I σημαίνει «εικόνα» και pohaku σημαίνει «πέτρα». Τα πετρογλυφικά των αρχαίων Χαβανέζων χρονολογούνται από την εποχή των πρώτων αποίκων στα νησιά της Χαβάης, τον 4ο αιώνα μ.Χ.

Φωτογραφία πετρογυφικών, στον ιστορικό χώρο Kealakomo, της Χαβάης. Πιστεύεται πως τα σύμβολα αυτά είχαν τελετουργικό ή αφηγηματικό χαρακτήρα.

Η ΠΡΩΤΗ ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΣΤΗ ΧΑΒΑΗ

Το 1822, η πρώτη εκτύπωση στη Χαβάη έγινε σε ένα Hale Pili (σπίτι με γρασίδι) στους χώρους της ιεραποστολής των Νήσων Σάντουιτς στη Χονολουλού. Το τυπογραφικό πιεστήριο λειτουργούσε ένας εικοσιδυάχρονος τυπογράφος ονόματι Elisha Loomis. Ο Loomis είχε μαθητεύσει στη Νέα Υόρκη προτού ενταχθεί στην Πρώτη Εταιρεία Προτεσταντών ιεραποστόλων στη Χαβάη. Το πιεστήριο ήταν ένα μοντέλο Ramage παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιούσε ο Βενιαμίν Φραγκλίνος μια γενιά νωρίτερα.

Η μετάφραση και η εκτύπωση του πρώτου βιβλίου της Χαβάης, της Χαβανέζικης Βίβλου, Palapala Hemolele, διήρκεσε 17 χρόνια και σε αυτές τις διαδικασίες ενεπλάκησαν αρκετοί διακεκριμένοι Χαβανέζοι και Αμερικάνοι ιεραπόστολοι. Ο ιεραπόστολος Hiram Bingham έφερε το πρώτο τυπογραφικό πιεστήριο στα νησιά.

Η πρώτη εκτύπωση ήταν ένα φύλλο με το αλφάβητο και μερικές συλλαβές στη χαβανέζικη γλώσσα (απλοποιημένο λατινικό αλφάβητο), που χρησιμοποιήθηκε για τη διδασκαλία των ντόπιων. Μέσα στα επόμενα χρόνια, τυπώθηκαν μεταφράσεις της Βίβλου, σχολικά εγχειρίδια και επίσημα έγγραφα του Βασιλείου της Χαβάης.