Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΘΕΑΣ PELE

Οι κάτοικοι της Χαβάης πιστεύουν ότι το ηφαίστειο Kilauea φιλοξενεί τη θεά Pele, τη θεότητα της φωτιάς που ελέγχει τις ροές της λάβας. Η Pele ανήκει σε μια μυθική οικογένεια που περιλαμβάνει τον αδελφό της Moho, τις αδελφές Hi’iaka και Pele, καθώς και τον καμπούρη αδελφό Kamakaua. Παρόλο που οι περισσότεροι χαρακτήρες αυτής της οικογένειας είναι μυθικοί, η ιστορία της Pele έχει βαθιές ρίζες στη χαβανέζικη κουλτούρα.

Ο μύθος της Pele συνδέεται στενά με τη λατρεία των θεών του ηφαιστείου (aumakua), τον παραδοσιακό χορό χούλα και τις τοπικές ιστορίες. Σε αυτές, οι βραχώδεις σχηματισμοί και οι ηφαιστειακοί κώνοι συχνά περιγράφονται ως αποτέλεσμα των συγκρούσεων της Pele με αντιπάλους – είτε ανθρώπους είτε θεότητες.

Ο μύθος της Pele περιγράφει το ταξίδι της από τη μακρινή της πατρίδα στη Χαβάη, όπου αναζητά έναν τόπο αρκετά βαθύ και άνετο για να στεγάσει την οικογένειά της και να φανερώσει τις πνευματικές της μορφές – φλόγες, σύννεφα και ηφαιστειακά φαινόμενα. Φτάνοντας από τα βορειοδυτικά, δοκιμάζει κάθε νησί του συμπλέγματος χωρίς επιτυχία, μέχρι που βρίσκει την ιδανική κατοικία στον κρατήρα Moku-a-weoweo, γνωστό ως «Γη της Καύσης». 

Την περιπέτεια αυτή συνοδεύουν ο αδελφός της Ka-moho-ali’i και άλλοι άνδρες συγγενείς, ενώ μοναδική γυναικεία συντροφιά είναι η μικρή της αδελφή, Hi’iaka. Ο μύθος χωρίζεται σε δύο βασικά μέρη. Το πρώτο επικεντρώνεται στην ίδρυση της κατοικίας της Pele στη Χαβάη. Στο δεύτερο μέρος, η ιστορία περιστρέφεται γύρω από την ερωτική της σχέση με τον αρχηγό Lohiau από το Kauai.

Ερωτευμένη, η Pele στέλνει την αδερφή της, Hi’iaka, να φέρει τον Lohiau στη Χαβάη για να τον κάνει σύζυγό της. Ωστόσο, η αποστολή περιπλέκεται από τη ζήλεια της για την Hi’iaka, και οδηγεί σε συγκρούσεις μεταξύ των δύο αδελφών.

Στον πρώτο σκέλος του μύθου, η Pele είναι ο κεντρικός χαρακτήρας, ενώ στον δεύτερο, η Hi’iaka αποκτά τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η αφήγηση είναι γεμάτη ένταση, πάθη και την αιώνια πάλη μεταξύ αγάπης, πίστης και αντιζηλίας.

Πρώτο Σκέλος:Το Ταξίδι Της Θεάς Pele

Μελετώντας, συναντά κανείς διάφορες εκδοχές για το πρώτο σκέλος του μύθου, δηλαδή για το ταξίδι της Pele στην αναζήτησης ενός νέου σπιτιού.

ΕΚΔΟΧΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ

Η Pele κατάγεται από μια οικογένεια επτά γιων και έξι θυγατέρων που γεννήθηκαν από την Haumea και τον σύζυγό της Moemoe. Η Pele είναι πολύ όμορφη γυναίκα με πλάτη ίσια σαν βράχο και στήθη στρογγυλεμένα σαν φεγγάρια. Έχοντας λαχταρά να ταξιδέψει και, βάζοντας τη μικρή αδελφή της (Hi’iaka) που γεννήθηκε σε σχήμα αυγού κάτω από τη μασχάλη της, αναζητά τον αδελφό της Ka-moho-ali’i. Εκείνος της δίνει το κανό του αδελφού τους Ανεμοστρόβιλου με κωπηλάτες την Παλίρροια και το Ρεύμα και υπόσχεται να ακολουθήσει με άλλα μέλη της οικογένειας. Ταξιδεύοντας φτάνει στο Ni’ihau, νησί του αρχηγού «Εκτοξευτής-Φωτιάς», όπου ψυχαγωγείται αδρά. Από εκεί επισκέπτεται τον αρχηγό του Kauai, τον Lohiau, τον οποίο αποφασίζει να πάρει για σύζυγο. Περνώντας νοτιοανατολικά από νησί σε νησί, σε καθένα από τα οποία προσπαθεί να σκάψει ένα σπίτι στο οποίο θα μπορεί να υποδεχτεί τον εραστή της, έρχεται τελικά στη Χαβάη και εκεί καταφέρνει να σκάψει βαθιά χωρίς να βρει νερό, στοιχείο εχθρικό για την φύση της.

Πρώτο Σκέλος:Το Ταξίδι Της Θεάς Pele

Μελετώντας, συναντά κανείς διάφορες εκδοχές για το πρώτο σκέλος του μύθου, δηλαδή για το ταξίδι της Pele στην αναζήτησης ενός νέου σπιτιού.

ΕΚΔΟΧΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ

Η Pele κατάγεται από μια οικογένεια επτά γιων και έξι θυγατέρων που γεννήθηκαν από την Haumea και τον σύζυγό της Moemoe. Η Pele είναι πολύ όμορφη γυναίκα με πλάτη ίσια σαν βράχο και στήθη στρογγυλεμένα σαν φεγγάρια. Έχοντας λαχταρά να ταξιδέψει και, βάζοντας τη μικρή αδελφή της (Hi’iaka) που γεννήθηκε σε σχήμα αυγού κάτω από τη μασχάλη της, αναζητά τον αδελφό της Ka-moho-ali’i. Εκείνος της δίνει το κανό του αδελφού τους Ανεμοστρόβιλου με κωπηλάτες την Παλίρροια και το Ρεύμα και υπόσχεται να ακολουθήσει με άλλα μέλη της οικογένειας.

Ταξιδεύοντας φτάνει στο Ni’ihau, νησί του αρχηγού «Εκτοξευτής-Φωτιάς», όπου ψυχαγωγείται αδρά. Από εκεί επισκέπτεται τον αρχηγό του Kauai, τον Lohiau, τον οποίο αποφασίζει να πάρει για σύζυγο. Περνώντας νοτιοανατολικά από νησί σε νησί, σε καθένα από τα οποία προσπαθεί να σκάψει ένα σπίτι στο οποίο θα μπορεί να υποδεχτεί τον εραστή της, έρχεται τελικά στη Χαβάη και εκεί καταφέρνει να σκάψει βαθιά χωρίς να βρει νερό, στοιχείο εχθρικό για την φύση της.

Πρώτο Σκέλος:Το Ταξίδι Της Θεάς Pele

Μελετώντας, συναντά κανείς διάφορες εκδοχές για το πρώτο σκέλος του μύθου, δηλαδή για το ταξίδι της Pele στην αναζήτησης ενός νέου σπιτιού.

ΕΚΔΟΧΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ

Η Pele κατάγεται από μια οικογένεια επτά γιων και έξι θυγατέρων που γεννήθηκαν από την Haumea και τον σύζυγό της Moemoe. Η Pele είναι πολύ όμορφη γυναίκα με πλάτη ίσια σαν βράχο και στήθη στρογγυλεμένα σαν φεγγάρια. Έχοντας λαχταρά να ταξιδέψει και, βάζοντας τη μικρή αδελφή της (Hi’iaka) που γεννήθηκε σε σχήμα αυγού κάτω από τη μασχάλη της, αναζητά τον αδελφό της Ka-moho-ali’i. Εκείνος της δίνει το κανό του αδελφού τους Ανεμοστρόβιλου με κωπηλάτες την Παλίρροια και το Ρεύμα και υπόσχεται να ακολουθήσει με άλλα μέλη της οικογένειας.

Ταξιδεύοντας φτάνει στο Ni’ihau, νησί του αρχηγού «Εκτοξευτής-Φωτιάς», όπου ψυχαγωγείται αδρά. Από εκεί επισκέπτεται τον αρχηγό του Kauai, τον Lohiau, τον οποίο αποφασίζει να πάρει για σύζυγο. Περνώντας νοτιοανατολικά από νησί σε νησί, σε καθένα από τα οποία προσπαθεί να σκάψει ένα σπίτι στο οποίο θα μπορεί να υποδεχτεί τον εραστή της, έρχεται τελικά στη Χαβάη και εκεί καταφέρνει να σκάψει βαθιά χωρίς να βρει νερό, στοιχείο εχθρικό για την φύση της.

ΕΚΔΟΧΗ ΕΚΔΙΩΓΜΟΥ

Η Pele, γεννημένη στο Kuaihelani, προκαλεί την οργή της αδελφής της Na-maka-o-kaha’i, θεάς της θάλασσας, είτε λόγω πυρκαγιών είτε λόγω σχέσης με τον άντρα της. Εκδιωγμένη, φεύγει με το κανό Honua-i-a-kea, παίρνοντας μαζί τη μικρή της αδελφή Hi’iaka (κάτω από την μασχάλη της) και τους αδελφούς της Ka-moho-ali’i, Kane-milo-hai και Kane-apua.
Η Na-maka-o-kaha’i την καταδιώκει ανελέητα, και οι δυο τους καταλήγουν να συγκρούονται στο νησί Maui, όπου το σώμα της Pele διαλύεται, σχηματίζοντας τον λόφο Ka-iwi-o-Pele, ενώ το πνεύμα της ταξιδεύει στο μεγάλο νησί της Χαβάης, όπου βρίσκει μόνιμη κατοικία.

ΕΚΔΟΧΗ ΠΛΗΜΜΥΡΑΣ

Η Pele γεννιέται στην Kapakuela, μια χώρα στα νοτιοδυτικά, «κοντά στα σύννεφα», και οι γονείς της είναι οι Kane-hoa-lani και Ka-hina-li’i, ενώ τα αδέλφια της οι Ka-moho-ali’i και Kahuila-o-ka-lani. Με τον σύζυγό της Wahieloa αποκτά μια κόρη, τη Laka και έναν γιο που ονομάζεται Menehune. Η Pele-kumu-honua αποπλανεί τον σύζυγό της από κοντά της και η Pele ταξιδεύει για να τον αναζητήσει. Μαζί της έρχεται η θάλασσα, η οποία ξεχύνεται από το κεφάλι της πάνω από τη γη του Kanaloa, που ποτέ πριν δεν είχε πλημμυρίσει τόσο πολύ, και τα αδέρφια της ψέλνουν:

«Μια θάλασσα! Μια θάλασσα!
Ξεσπά η θάλασσα,
Ξεσπάει πάνω από την Καναλόα (Kahoolawe),
Η θάλασσα ανεβαίνει στους λόφους…».
Τρεις φορές (σύμφωνα με την ψαλμωδία), πλημμυρίζει τη γη και μετά υποχωρεί. Αυτές οι πλημμύρες ονομάζονται «The-sea-of-Ka-hina-li’i».

Ο πατέρας της Pele είναι ο ανθρωποφάγος Ku-waha-ilo που κατοικεί στον μακρινό ουρανό. Η Haumea, η μητέρα της, ανήκει στην οικογένεια των Pali (οικογένεια των γκρεμών). Γεννιούνται δύο κόρες, η Na-maka-o-kaha’i από τα στήθη της Haumea και η Pele από τους γοφούς της. Γεννιούνται και τρεις αδερφοί, ο Ka-moho-ali’i από την κορυφή του κεφαλιού της Haumea, ο Kane-hekili (Κεραυνός) από το στόμα της και ο Kau-ila-nui (Αστραπή) από τα μάτια. Γεννήθηκαν και άλλα παιδιά (από τέσσερα έως σαράντα αδελφές) από διάφορα άλλα μέρη της Haumea. Η Hi’iaka γεννιέται σε σχήμα αυγού και απομνημονεύεται ως η αγαπημένη της Pele.
Η τοπικές μελέτες της μεταναστευτικής ιστορίας περιγράφουν λεπτομερώς τις τοποθεσίες σε κάθε νησί όπου η Pele ασκούσε τις σκαπτικές της δραστηριότητες.
Ένα διάσημο χορευτικό τραγούδι καταγράφει τα διαδοχικά βήματα της πορείας της Pele από νησί σε νησί, λέγοντας:
«Η φλόγα τρέμει,
ξεσπάει από πάνω, από κάτω,
το φτυάρι κροταλίζει στη σχισμή από κάτω.
«Ποιος Θεός σκάβει;»
«Εγώ είμαι, η Pele,
Σκάβω ένα λάκκο στο Ni’ihau.»
Καθώς προχωρά η προφορική απαγγελία, που αφηγείται τη μετανάστευση της Pele, οι παλιοί διηγηματολόγοι της Χαβάης εισάγουν τραγούδια που ψάλλονται με το στυλ oli (τραγούδι), όπως το περίφημο «Coming of Pele» που περιγράφει την κατασκευή του κανό, το ταξίδι από την πατρίδα, την ομάδα της οικογένειας που συνοδεύει την Pele, την άφιξή τους στη Χαβάη και την αποθέωσή τους στο ηφαίστειο.

COMING OF PELE

No Kahiki mai ka wahine o Pele
Mai ka aine mai o Polapola
Mai ka punohu a Kane mai ke ao lapa i ka lani
Mai ka opua lapa i Kahiki

Lapa ku i Hawaii ka wahine o Pele
Kalai i ka wa’a o Honua-ia-kea
Ko wa’a, e Kamohoali’i, hoa mai ka moku
Ua pa’a, ua oki, ka wa’a o ke ‘kua
Ka wa’a o kalai Honua-mea o holo
Mai ke au hele a’e, ue a’e ka lani
A i puni mai ka moku, a e a’e kini o ke ‘kua

Iawai ka hope, ka uli o ka wa’a?
I na hoali’i a Pele a e hue, e
Me la hune ka la, kela ho’onoho kau hoe
O luna o ka wa’a, o Ku ma laua o Lono
Holo i honua aina, kau aku
I ho’olewa kaa moku, a’e a’e Hi’iaka na’i au ke ‘kua

Hele a’e a komo I ka hale o Pele
Huahua’i Kahiki lapa uila

Uila Pele e hua’i e
Hua’ina hoi e.

Ο ΕΡΧΟΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΑΣ PELE

Η γυναίκα Pele κατάγεται από το Kahiki,
Από τη γη της Polapola,
Από την ανερχόμενη ομίχλη του Kane,
Από τα σύννεφα που κινούνται στον ουρανό, 
Από τα μυτερά σύννεφα που γεννιούνται στο Kahiki.
Η γυναίκα Pele ήταν ανήσυχη για τη Χαβάη.
Φτιάχνει το κανό Honua-i-a-kea,
ως κανό, ω Ka-moho-ali’i, για να ταξιδέψει στο νησί. 
Ολοκληρωμένο, εξοπλισμένο, είναι το κανό των θεών, 
Το κανάλι για να ταξιδέψει ο Pele της γης.
Από την ευθεία πορεία ο ουράνιος έστριψε
και έκανε το γύρο του νησιού, και το πλήθος των θεών βγήκε στην ακτή.
«Ποιοι ήταν πίσω στην πρύμνη του κανό;»
«Το σπίτι της Πέλε και η παρέα της,
Αυτοί που βγάζουν τα κουπιά, αυτοί που δουλεύουν τα κουπιά,
Στο κανό ήταν ο Κου και ο Λόνο.»
Έφτασε στη στεριά και ξεκουράστηκε εκεί,
Το νησί υψώθηκε μπροστά τους, 
H Hi’iaka βγήκε στη στεριά αναζητώντας την ενίσχυση της θεότητας,
Πήγε και ήρθε στο σπίτι της Pele.
Οι θεοί του Kahiki ξέσπασαν σε αστραπιαία φλόγα με βρυχηθμό και θόρυβο, 
Φλόγες αστραπές ξεχύθηκαν,
«Οι καλύτερες βγήκαν με βρυχηθμό».

Δεύτερο Σκέλος: Η αποστολή της αδερφής Hi’iaka

Η Pele, έχοντας φτιάξει το σπίτι της με τα αδέλφια της στον κρατήρα του Moku-a-weoweo, πέφτει σε βαθύ ύπνο, κατά τη διάρκεια του οποίου το πνεύμα της φεύγει και ταξιδεύει μέχρι το νησί Kauai, ακολουθώντας ήχους από αυλούς της μύτης και σφυρίχτρες. Εκεί, παίρνει τη μορφή μιας όμορφης γυναίκας και κερδίζει την καρδιά του νεαρού αρχηγού Lohiau. Του ζητά να περιμένει έναν αγγελιοφόρο να τον πάρει για να έρθει κοντά της, και φεύγει, ξυπνώντας πίσω στο σώμα της. Η Pele, αναζητώντας αγγελιοφόρο, στέλνει την γενναία Hi’iaka να φέρει τον Lohiau, και εκείνη αφού εμπιστεύεται την φροντίδα των δασών της Lehua και την φίλη της Hopoe στην αδερφή της, ξεκινά το επικίνδυνο ταξίδι της, έχοντας λάβει θεϊκές δυνάμεις ώστε να τα καταφέρει.
Στη διαδρομή της, η Hi’iaka αποκτά συντρόφους: τη γριά νοσοκόμα Pau-o-palai, που την ακολουθεί μέχρι την Kohala, και την ημίθεα Wahine-omao, που τη συνοδεύει σε όλο το ταξίδι. Ένα άλλο κορίτσι, η Papuleho, την ακολουθεί αλλά δεν έχει τα εφόδια να επιβιώσει στους κινδύνους του ταξιδιού. Διασχίζοντας το ορεινό μονοπάτι της Χαβάης, η ομάδα αντιμετωπίζει τα τέρατα mo’o, τα οποία είναι υπεύθυνα για την επικινδυνότητα του δρόμου. Με τη βοήθεια θεών και πνευμάτων, η Hi’iaka ξεπερνά τις δυσκολίες, πολεμώντας τα τέρατα και νικώντας κακούς mo’o, όπως η Panaewa, οι Kiha και Pua’a-loa, καθώς και άλλους εχθρούς.

Στο Μάουι, τα κορίτσια αποφεύγουν την προσοχή των κωπηλατών Pi’i-kea-nui και Pi’i-kea-iki και συνεχίζουν κατά μήκος της ακτής. Συναντούν το ακρωτηριασμένο πνεύμα Manamana-i-aka-luea που χορεύει το χούλα, όπου το πνεύμα δοκιμάζεται και επαναφέρεται στην κανονική του μορφή από τα κορίτσια. Στη συνέχεια, η Hi’iaka εκδικείται την προσβολή του αρχηγού Olepau, καταστρέφοντας τη δεύτερη ψυχή του. Με τη βοήθεια του Kahuna Kaukahi-mahiku, οι φίλοι του προσπαθούν να συμφιλιωθούν με την Hi’iaka και τις συνοδοιπόρους της, αλλά εκείνες καταφεύγουν σε κρυφές μεταμορφώσεις, αποφεύγοντάς τους με επιτυχία. Στη διαδρομή τους προς το Molokai, τα κορίτσια περνούν από επικίνδυνες περιοχές και αναγκάζονται να αντιμετωπίσουν παράνομες φυλές των mo’o, ενώ παράλληλα σκοτώνουν την Kikipua, μια γυναίκα των mo’o που συνήθιζε να κλέβει συζύγους άλλων γυναικών.

Δεύτερο Σκέλος: Η αποστολή της αδερφής Hi’iaka

Η Pele, έχοντας φτιάξει το σπίτι της με τα αδέλφια της στον κρατήρα του Moku-a-weoweo, πέφτει σε βαθύ ύπνο, κατά τη διάρκεια του οποίου το πνεύμα της φεύγει και ταξιδεύει μέχρι το νησί Kauai, ακολουθώντας ήχους από αυλούς της μύτης και σφυρίχτρες. Εκεί, παίρνει τη μορφή μιας όμορφης γυναίκας και κερδίζει την καρδιά του νεαρού αρχηγού Lohiau. Του ζητά να περιμένει έναν αγγελιοφόρο να τον πάρει για να έρθει κοντά της, και φεύγει, ξυπνώντας πίσω στο σώμα της. Η Pele, αναζητώντας αγγελιοφόρο, στέλνει την γενναία Hi’iaka να φέρει τον Lohiau, και εκείνη αφού εμπιστεύεται την φροντίδα των δασών της Lehua και την φίλη της Hopoe στην αδερφή της, ξεκινά το επικίνδυνο ταξίδι της, έχοντας λάβει θεϊκές δυνάμεις ώστε να τα καταφέρει.
Στη διαδρομή της, η Hi’iaka αποκτά συντρόφους: τη γριά νοσοκόμα Pau-o-palai, που την ακολουθεί μέχρι την Kohala, και την ημίθεα Wahine-omao, που τη συνοδεύει σε όλο το ταξίδι. Ένα άλλο κορίτσι, η Papuleho, την ακολουθεί αλλά δεν έχει τα εφόδια να επιβιώσει στους κινδύνους του ταξιδιού. 

Διασχίζοντας το ορεινό μονοπάτι της Χαβάης, η ομάδα αντιμετωπίζει τα τέρατα mo’o, τα οποία είναι υπεύθυνα για την επικινδυνότητα του δρόμου. Με τη βοήθεια θεών και πνευμάτων, η Hi’iaka ξεπερνά τις δυσκολίες, πολεμώντας τα τέρατα και νικώντας κακούς mo’o, όπως η Panaewa, οι Kiha και Pua’a-loa, καθώς και άλλους εχθρούς.
Στο Μάουι, τα κορίτσια αποφεύγουν την προσοχή των κωπηλατών Pi’i-kea-nui και Pi’i-kea-iki και συνεχίζουν κατά μήκος της ακτής. Συναντούν το ακρωτηριασμένο πνεύμα Manamana-i-aka-luea που χορεύει το χούλα, όπου το πνεύμα δοκιμάζεται και επαναφέρεται στην κανονική του μορφή από τα κορίτσια. Στη συνέχεια, η Hi’iaka εκδικείται την προσβολή του αρχηγού Olepau, καταστρέφοντας τη δεύτερη ψυχή του. Με τη βοήθεια του Kahuna Kaukahi-mahiku, οι φίλοι του προσπαθούν να συμφιλιωθούν με την Hi’iaka και τις συνοδοιπόρους της, αλλά εκείνες καταφεύγουν σε κρυφές μεταμορφώσεις, αποφεύγοντάς τους με επιτυχία. Στη διαδρομή τους προς το Molokai, τα κορίτσια περνούν από επικίνδυνες περιοχές και αναγκάζονται να αντιμετωπίσουν παράνομες φυλές των mo’o, ενώ παράλληλα σκοτώνουν την Kikipua, μια γυναίκα των mo’o που συνήθιζε να κλέβει συζύγους άλλων γυναικών.

Δεύτερο Σκέλος: Η αποστολή της αδερφής Hi’iaka

Η Pele, έχοντας φτιάξει το σπίτι της με τα αδέλφια της στον κρατήρα του Moku-a-weoweo, πέφτει σε βαθύ ύπνο, κατά τη διάρκεια του οποίου το πνεύμα της φεύγει και ταξιδεύει μέχρι το νησί Kauai, ακολουθώντας ήχους από αυλούς της μύτης και σφυρίχτρες.

Εκεί, παίρνει τη μορφή μιας όμορφης γυναίκας και κερδίζει την καρδιά του νεαρού αρχηγού Lohiau. Του ζητά να περιμένει έναν αγγελιοφόρο να τον πάρει για να έρθει κοντά της, και φεύγει, ξυπνώντας πίσω στο σώμα της.

Η Pele, αναζητώντας αγγελιοφόρο, στέλνει την γενναία Hi’iaka να φέρει τον Lohiau, και εκείνη αφού εμπιστεύεται την φροντίδα των δασών της Lehua και την φίλη της Hopoe στην αδερφή της, ξεκινά το επικίνδυνο ταξίδι της, έχοντας λάβει θεϊκές δυνάμεις ώστε να τα καταφέρει.

Στη διαδρομή της, η Hi’iaka αποκτά συντρόφους: τη γριά νοσοκόμα Pau-o-palai, που την ακολουθεί μέχρι την Kohala, και την ημίθεα Wahine-omao, που τη συνοδεύει σε όλο το ταξίδι. Ένα άλλο κορίτσι, η Papuleho, την ακολουθεί αλλά δεν έχει τα εφόδια να επιβιώσει στους κινδύνους του ταξιδιού. 

Διασχίζοντας το ορεινό μονοπάτι της Χαβάης, η ομάδα αντιμετωπίζει τα τέρατα mo’o, τα οποία είναι υπεύθυνα για την επικινδυνότητα του δρόμου. Με τη βοήθεια θεών και πνευμάτων, η Hi’iaka ξεπερνά τις δυσκολίες, πολεμώντας τα τέρατα και νικώντας κακούς mo’o, όπως η Panaewa, οι Kiha και Pua’a-loa, καθώς και άλλους εχθρούς.

Στο Μάουι, τα κορίτσια αποφεύγουν την προσοχή των κωπηλατών Pi’i-kea-nui και Pi’i-kea-iki και συνεχίζουν κατά μήκος της ακτής. Συναντούν το ακρωτηριασμένο πνεύμα Manamana-i-aka-luea που χορεύει το χούλα, όπου το πνεύμα δοκιμάζεται και επαναφέρεται στην κανονική του μορφή από τα κορίτσια. Στη συνέχεια, η Hi’iaka εκδικείται την προσβολή του αρχηγού Olepau, καταστρέφοντας τη δεύτερη ψυχή του.

Με τη βοήθεια του Kahuna Kaukahi-mahiku, οι φίλοι του προσπαθούν να συμφιλιωθούν με την Hi’iaka και τις συνοδοιπόρους της, αλλά εκείνες καταφεύγουν σε κρυφές μεταμορφώσεις, αποφεύγοντάς τους με επιτυχία.

Στη διαδρομή τους προς το Molokai, τα κορίτσια περνούν από επικίνδυνες περιοχές και αναγκάζονται να αντιμετωπίσουν παράνομες φυλές των mo’o, ενώ παράλληλα σκοτώνουν την Kikipua, μια γυναίκα των mo’o που συνήθιζε να κλέβει συζύγους άλλων γυναικών.

Η Hi’iaka συνεχίζει το ταξίδι της στην βραχώδη πλευρά του Oahu, απευθύνοντας ψαλμωδίες στους βράχους Maka-pu’u και Malei, αναγνωρίζοντας τους ως υπερφυσικούς συγγενείς της. Χαιρετά τον Pohaku-loa στο Ka-ala-pueo και συντρίβει τον κακό mo’o Mokoli’i στο Kualoa. Στην πορεία της, ο Kauihi, με τα μάτια του υγρά από τη δροσιά των ουρανών, επιθυμεί να την ακολουθήσει. Όταν εκείνη αρνείται, η μορφή του αποτυπώνεται στον βράχο της Kahana, όπου μένει ορατή και θλιμμένη έως σήμερα. Στην Kahipa, επιπλήττει δύο άντρες που έφυγαν χωρίς χαιρετισμό και στο Kehuahapu’u ακούει τη θάλασσα, παρατηρώντας το φυτό uki και θαυμάζοντας τη Waialua.
Η Hi’iaka ψέλνει τους ύμνους του βουνού Kaala στην πεδιάδα κοντά στο Lauhulu και στην περιοχή Kaena αποκαθηλώνει τους τεράστιους ογκόλιθους. Εκεί ικετεύει τον Βράχο του Kauai να της στείλει ένα κανό για να διασχίσει το νησί. Από εκείνο το σημείο είχε ακούσει η αδελφή της τη μουσική που την παρακίνησε να διασχίσει το κανάλι και να φτάσει στη γιορτή του Lohiau. Στο Kauai, φιλοξενούνται από τον αρχηγό Malae-ha’a-koa, θεραπεύοντας τη χωλότητά του, και μαθαίνουν για τον θάνατο του Lohiau από θλίψη που τον εγκατέλειψε η Pele. Δύο γυναίκες έκλεψαν το σώμα του και το κρύβουν σε μια σπηλιά, αλλά η Hi’iaka καταστρέφει τις γυναίκες με κατάρα και επαναφέρει το πνεύμα του Lohiau, τον οποίο ανασταίνει.

Το ταξίδι της επιστροφής ξεκινά, ενώ το όριο των 40 ημερών της Pele έχει περάσει. Αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις λόγω της καταιγίδας που προκαλούν οι θεοί καρχαρίες και η θεά Moana, σε μια προσπάθεια να εμποδίσουν το βλάσφημο προξενιό μιας θεάς με έναν θνητό. Η Hi’iaka επιλέγει να ακολουθήσει τη χερσαία διαδρομή μέσω του Oahu, ενώ οι άλλοι κάνουν τον γύρο με κανό. Στο Pohakea, όταν βλέπει τα αγαπημένα της δάση Lehau στις φλόγες και την αγαπημένη της φίλη Hopoe τυλιγμένη στη λάβα, θρηνεί για την καταστροφή και την προδοσία της αδερφής της, Pele, αλλά παραμένει πιστή στην αποστολή της. Στη Χονολουλού, η παρέα διασκεδάζει με τη διάσημη προφήτισσα Pele-ula, πρώην ερωμένη του Lohiau.

Η Hi’iaka συνεχίζει το ταξίδι της στην βραχώδη πλευρά του Oahu, απευθύνοντας ψαλμωδίες στους βράχους Maka-pu’u και Malei, αναγνωρίζοντας τους ως υπερφυσικούς συγγενείς της. Χαιρετά τον Pohaku-loa στο Ka-ala-pueo και συντρίβει τον κακό mo’o Mokoli’i στο Kualoa. Στην πορεία της, ο Kauihi, με τα μάτια του υγρά από τη δροσιά των ουρανών, επιθυμεί να την ακολουθήσει. Όταν εκείνη αρνείται, η μορφή του αποτυπώνεται στον βράχο της Kahana, όπου μένει ορατή και θλιμμένη έως σήμερα. Στην Kahipa, επιπλήττει δύο άντρες που έφυγαν χωρίς χαιρετισμό και στο Kehuahapu’u ακούει τη θάλασσα, παρατηρώντας το φυτό uki και θαυμάζοντας τη Waialua.
Η Hi’iaka ψέλνει τους ύμνους του βουνού Kaala στην πεδιάδα κοντά στο Lauhulu και στην περιοχή Kaena αποκαθηλώνει τους τεράστιους ογκόλιθους. Εκεί ικετεύει τον Βράχο του Kauai να της στείλει ένα κανό για να διασχίσει το νησί. Από εκείνο το σημείο είχε ακούσει η αδελφή της τη μουσική που την παρακίνησε να διασχίσει το κανάλι και να φτάσει στη γιορτή του Lohiau. Στο Kauai, φιλοξενούνται από τον αρχηγό Malae-ha’a-koa, θεραπεύοντας τη χωλότητά του, και μαθαίνουν για τον θάνατο του Lohiau από θλίψη που τον εγκατέλειψε η Pele. Δύο γυναίκες έκλεψαν το σώμα του και το κρύβουν σε μια σπηλιά, αλλά η Hi’iaka καταστρέφει τις γυναίκες με κατάρα και επαναφέρει το πνεύμα του Lohiau, τον οποίο ανασταίνει.
Το ταξίδι της επιστροφής ξεκινά, ενώ το όριο των 40 ημερών της Pele έχει περάσει. Αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις λόγω της καταιγίδας που προκαλούν οι θεοί καρχαρίες και η θεά Moana, σε μια προσπάθεια να εμποδίσουν το βλάσφημο προξενιό μιας θεάς με έναν θνητό. Η Hi’iaka επιλέγει να ακολουθήσει τη χερσαία διαδρομή μέσω του Oahu, ενώ οι άλλοι κάνουν τον γύρο με κανό. Στο Pohakea, όταν βλέπει τα αγαπημένα της δάση Lehau στις φλόγες και την αγαπημένη της φίλη Hopoe τυλιγμένη στη λάβα, θρηνεί για την καταστροφή και την προδοσία της αδερφής της, Pele, αλλά παραμένει πιστή στην αποστολή της. Στη Χονολουλού, η παρέα διασκεδάζει με τη διάσημη προφήτισσα Pele-ula, πρώην ερωμένη του Lohiau.

Η Pele, έχοντας φτιάξει το σπίτι της με τα αδέλφια της στον κρατήρα του Moku-a-weoweo, πέφτει σε βαθύ ύπνο, κατά τη διάρκεια του οποίου το πνεύμα της φεύγει και ταξιδεύει μέχρι το νησί Kauai, ακολουθώντας ήχους από αυλούς της μύτης και σφυρίχτρες. Εκεί, παίρνει τη μορφή μιας όμορφης γυναίκας και κερδίζει την καρδιά του νεαρού αρχηγού Lohiau. Του ζητά να περιμένει έναν αγγελιοφόρο να τον πάρει για να έρθει κοντά της, και φεύγει, ξυπνώντας πίσω στο σώμα της. Η Pele, αναζητώντας αγγελιοφόρο, στέλνει την γενναία Hi’iaka να φέρει τον Lohiau, και εκείνη αφού εμπιστεύεται την φροντίδα των δασών της Lehua και την φίλη της Hopoe στην αδερφή της, ξεκινά το επικίνδυνο ταξίδι της, έχοντας λάβει θεϊκές δυνάμεις ώστε να τα καταφέρει.
Στη διαδρομή της, η Hi’iaka αποκτά συντρόφους: τη γριά νοσοκόμα Pau-o-palai, που την ακολουθεί μέχρι την Kohala, και την ημίθεα Wahine-omao, που τη συνοδεύει σε όλο το ταξίδι. Ένα άλλο κορίτσι, η Papuleho, την ακολουθεί αλλά δεν έχει τα εφόδια να επιβιώσει στους κινδύνους του ταξιδιού. Διασχίζοντας το ορεινό μονοπάτι της Χαβάης, η ομάδα αντιμετωπίζει τα τέρατα mo’o, τα οποία είναι υπεύθυνα για την επικινδυνότητα του δρόμου. Με τη βοήθεια θεών και πνευμάτων, η Hi’iaka ξεπερνά τις δυσκολίες, πολεμώντας τα τέρατα και νικώντας κακούς mo’o, όπως η Panaewa, οι Kiha και Pua’a-loa, καθώς και άλλους εχθρούς.
Στο Μάουι, τα κορίτσια αποφεύγουν την προσοχή των κωπηλατών Pi’i-kea-nui και Pi’i-kea-iki και συνεχίζουν κατά μήκος της ακτής. Συναντούν το ακρωτηριασμένο πνεύμα Manamana-i-aka-luea που χορεύει το χούλα, όπου το πνεύμα δοκιμάζεται και επαναφέρεται στην κανονική του μορφή από τα κορίτσια. Στη συνέχεια, η Hi’iaka εκδικείται την προσβολή του αρχηγού Olepau, καταστρέφοντας τη δεύτερη ψυχή του. Με τη βοήθεια του Kahuna Kaukahi-mahiku, οι φίλοι του προσπαθούν να συμφιλιωθούν με την Hi’iaka και τις συνοδοιπόρους της, αλλά εκείνες καταφεύγουν σε κρυφές μεταμορφώσεις, αποφεύγοντάς τους με επιτυχία. Στη διαδρομή τους προς το Molokai, τα κορίτσια περνούν από επικίνδυνες περιοχές και αναγκάζονται να αντιμετωπίσουν παράνομες φυλές των mo’o, ενώ παράλληλα σκοτώνουν την Kikipua, μια γυναίκα των mo’o που συνήθιζε να κλέβει συζύγους άλλων γυναικών.

Η Pele, οργισμένη από την καθυστέρηση της αδερφής της, κατακλύζει με φωτιά τις συνοδοιπόρους της Hi’iaka, χωρίς να δεχτεί να ακούσει για τις επικίνδυνες περιπέτεις. Στο σημείο αυτό, η Hi’iaka δέχεται για πρώτη φορά τις αγκαλιές του Lohiau μπροστά στην Pele. Η Pele, έξαλλη, ζητά από τις αδελφές της να εξοντώσουν τον Lohiau, αλλά εκείνες λυπούνται την ομορφιά του. Η Pele επικαλείται τους θεούς της, οι οποίοι την κατηγορούν για αδικία και φυσάνε μακριά τις φλόγες της.
Ως εκδίκηση για την απιστία τους, τους εξορίζει στα άγονα εδάφη του Huli-nu’u, όπου οι Ku-pulupulu, Ku-moku-hali’i, Ku-ala-nawao, Kupu-ai-ke’e και Ku-mauna γίνονται κατασκευαστές κανό για άλλες χώρες. Τελικά, η Pele περιβάλλει τους εραστές με φλόγα. Η Hi’iaka, έχοντας λάβει θεϊκό σώμα, δεν μπορεί να πληγωθεί, αλλά το σώμα του Lohiau καταναλώνεται από τη φωτιά.

Ακολουθεί η δεύτερη επαναφορά του Lohiau στη ζωή. Η Hi’iaka σκάβει πίσω του, μέσα από τη γη, περνώντας, στο πρώτο επίπεδο, της γης από τον θεό της αυτοκτονίας και στο τέταρτο από τα σώματα των δύο φίλων της γυναικών, τις οποίες επαναφέρει στη ζωή. Είναι έτοιμη να διαπεράσει και το 10ο επίπεδο, όταν ο Wahine-omao την προειδοποιεί να μην αφήσει το νερό να εισχωρήσει και να πέσει στην αδελφή της. Εν τω μεταξύ, το πνεύμα του Lohiau, που φτερουγίζει πάνω από τις θάλασσες, φτάνει πρώτα στο Kauai, όπου παρακαλεί τον φίλο του Paoa να αναζητήσει την Pele, και έπειτα στο La’a στο Kahiki, συλλαμβάνεται από τον Kane-milo-hai που έχει αφεθεί να φυλάει το φυλάκιο της ομάδας, και επανέρχεται στη ζωή. Στην αρχή είναι νωθρός, αλλά οι αγγελιοφόροι των πουλιών του La’a, ο Plover και ο Turnstone, τον ξεσηκώνουν και του ξυπνούν το ενδιαφέρον για τις ανθρώπινες υποθέσεις. Στο σπίτι της Pele-ula επανενώνεται με την Hi’iaka.