ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΛΟΓΟΤΥΠΟΥ MADAME PELE

Αφού επιλέχθηκε το όνομα της επιχείρησης «Madame Pele» και πραγματοποιήθηκε μια αρχική έρευνα σχετικά με τους μύθους της θεάς από την Χαβανέζικη μυθολογία, καθώς και την ιστορία της Χαβανέζικης τέχνης και της γραφιστικής που αναπτύχθηκε εκεί και επηρέασε τον κλάδο παγκοσμίως, ακολούθησε η διαδικασία σχεδιασμού του λογοτύπου. Η έρευνα έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη σχεδίαση της ταυτότητας, καθώς παρείχε πολιτισμικό και αισθητικό υπόβαθρο, διασφαλίζοντας ότι το τελικό σχέδιο θα αντικατοπτρίζει με αυθεντικότητα τη θεά Pele και τη χαβανέζικη κληρονομιά.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

Αρχικά, έγινε έρευνα σε ήδη υπάρχοντα σχέδια και λογότυπα, τα οποία έφεραν όλα «τροπική» αισθητική. Έπειτα, πραγματοποιήθηκε έρευνα σε γραμματοσειρές που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τα τυπογραφικά στοιχεία του λογοτύπου και στη συνέχεια σχεδιάστηκαν εικαστικά στοιχεία με σκοπό να συνοδεύσουν το λογότυπο. Ύστερα, έγιναν πειραματικοί συνδυασμοί γραμματοσειρών και εικαστικών, ενώ στο τέλος ακολούθησαν οι χρωματικές δοκιμές.

ΕΡΕΥΝΑ ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑΣ

Δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη γραμματοσειρά του λογοτύπου, καθώς επηρεάζει άμεσα τον χαρακτήρα και την αναγνωσιμότητά του. Αναζητήθηκαν τυπογραφικά στυλ που συνδυάζουν παραδοσιακά και μοντέρνα στοιχεία, διατηρώντας παράλληλα την αίσθηση της φυσικότητας, της ροής και της αυθεντικότητας που συνδέεται με τη θεά Pele και τη χαβανέζικη κουλτούρα.
Ορισμένες από τις επιλογές διαθέτουν έντονες και δυναμικές κοντυλιές, με γεωμετρικές ή οργανικές φόρμες που παραπέμπουν στις ροές της λάβας και τη φυσική ακατέργαστη δύναμη των ηφαιστείων.
Οι στρογγυλεμένες άκρες και η απουσία πατουρών (sans-serif) σε αρκετές από αυτές ενισχύουν μια πιο μοντέρνα και φιλική προσέγγιση, ενώ παράλληλα αποπνέουν μια αίσθηση ρευστότητας και ελευθερίας.
Άλλες γραμματοσειρές διαθέτουν ασύμμετρες ή «σπασμένες» κοντυλιές, δίνοντας μια χειροποίητη, σχεδόν «χαραγμένη» όψη, που θυμίζει τα παραδοσιακά χαβανέζικα μοτίβα και τη λαϊκή τέχνη. Σε ορισμένες περιπτώσεις, παρατηρούνται έντονες διαφοροποιήσεις στο πάχος των γραμμών, ενώ άλλες παρουσιάζουν επιμήκεις και στενές μορφές, με έντονη καλλιγραφική αίσθηση, που αποδίδουν μια πιο μυστηριακή και αρχέγονη ατμόσφαιρα.

Ορισμένες γραμματοσειρές έχουν μια πιο ρετρό αισθητική, η οποία συνδέεται με την ιστορική γραφιστική παράδοση της Χαβάης και τις vintage τουριστικές αφίσες, προσδίδοντας νοσταλγικό χαρακτήρα.
Στις δεκαετίες του 1920-1960, όταν η Χαβάη άρχισε να αναπτύσσεται ως τουριστικός προορισμός, η γραφιστική της ταυτότητα διαμορφώθηκε μέσα από αφίσες, διαφημιστικά φυλλάδια και έντυπα που χρησιμοποιούσαν χειροποίητες, «οργανικές» γραμματοσειρές με ακατέργαστες, «χοντροκομμένες» γραμμές, παραπέμποντας σε παραδοσιακές χαβανέζικες χαράξεις και μοτίβα. Αυτές οι αισθητικές επιλογές δημιουργούσαν μια αίσθηση τροπικότητας και εξωτισμού, ελκύοντας το κοινό της εποχής.
Επιπλέον, οι ρετρό sans-serif και slab-serif γραμματοσειρές που θυμίζουν τις παλιές αφίσες της Matson Lines και της Pan American Airways ενισχύουν αυτή την αναφορά στην «Χρυσή Εποχή» του χαβανέζικου τουρισμού, όταν η Χαβάη προβαλλόταν ως ένας ονειρικός, σχεδόν μυθικός προορισμός. Οι γραμματοσειρές με επιβλητικές, γεωμετρικές δομές θυμίζουν επίσης τα χειροποίητα ξυλόγλυπτα που χρησιμοποιούνταν σε παραδοσιακές πινακίδες και προϊόντα χειροτεχνίας.
Έτσι, το λογότυπο δεν είναι απλώς μια τυπογραφική επιλογή, αλλά μια «οπτική γέφυρα» που συνδέει το παρελθόν της Χαβάης με τη σύγχρονη σχεδιαστική της προσέγγιση.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ

Παράλληλα με την τυπογραφία, σχεδιάστηκαν εικαστικά στοιχεία με σκοπό να συνοδεύσουν το λογότυπο, όπως σύμβολα εμπνευσμένα από τη φύση, τη φωτιά, τα ηφαίστεια και τα κύματα. Αυτά τα στοιχεία συμβάλλουν στη δημιουργία μιας οπτικής ταυτότας που αφηγείται την ιστορία της «μάρκας» με συνοχή και δυναμισμό.

Πέρα από εικαστικά που αποσκοπούν αποκλειστικά στην αποτύπωση της θεάς Pele, σχεδιάστηκαν κι άλλες πιο αφηρημένες απεικονίσεις, οι οποίες ίσως αξιοποιηθούν σε άλλες εφαρμογές της επιχείρησης. Έπειτα από τη σχεδίαση ενός ικανοποιητικού αριθμού εικαστικών, ακολούθησε η διαδικασία του πειραματικού συνδυασμού τυπογραφίας και σχεδίου.

ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΟΙ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΙ ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΥ

Με βάση τις επιλογές γραμματοσειρών και εικαστικών στοιχείων, πραγματοποιήθηκαν πειραματικοί συνδυασμοί, προκειμένου να βρεθεί η καλύτερη δυνατή σύνθεση. Εξετάστηκαν διαφορετικές διατάξεις και τρόποι εναρμόνισης των στοιχείων, ώστε να επιτευχθεί μια ισορροπημένη, μοντέρνα και διαχρονική ταυτότητα. Παρατίθενται κάποιοι επιλεγμένοι συνδυασμοί που δοκιμάστηκαν.

Στη συνέχεια, κατά τη διαδικασία των πειραματισμών, κρίθηκε πως η πιο κατάλληλη γραμματοσειρά για το λογότυπο είναι η «Chinese Rocks», η οποία έχει σχεδιαστεί ώστε να μιμείται την αισθητική της χειροποίητης σφράγισης με καουτσούκ (rubber stamp) που χρησιμοποιούσαν στα κινεζικά κιβώτια εξαγωγών κατά τον 20ό αιώνα.
Αυτές οι σφραγίδες, που συχνά περιλάμβαναν κωδικούς, σύμβολα ή ονόματα εταιρειών, άφηναν αποτυπώματα με ατελείς, ακανόνιστες και «φθαρμένες» γραμμές, καθώς το μελάνι απορροφούνταν άνισα στο ξύλινο ή χαρτονένιο κιβώτιο. Αυτή η αίσθηση της φθοράς και της ακατέργαστης υφής είναι το βασικό χαρακτηριστικό της γραμματοσειράς, δίνοντάς της μια ρετρό και «χειροποίητη» αισθητική.
Η γραμματοσειρά είναι ελεύθερη για χρήση κάθε σκοπού (προσωπικού και εμπορικού) και η άδεια χρήσης της δεν φέρει περιορισμούς όπως απαγόρευση τροποποίησης ή αναδιανομής. Συνεπώς ακολούθησε η προσαρμογή και η διαμόρφωση της, ώστε να δημιουργηθεί το τελικό, επιθυμητό αποτέλεσμα.
Κατά την διαδικασία σχεδίασης μιας εταιρικής ταυτότητας, συχνά κρίνονται απαραίτητες οι δοκιμαστικές τροποποιήσεις της επιλεγμένης γραμματοσειράς, με τα τυπογραφικά της στοιχεία να δέχονται ποικίλες αλλαγές, όπως διαφοροποιήσεις στις αναλογίες τους, εναλλακτικές τοποθετήσεις ή ακόμα και συμπτύξεις. Αυτό συμβαίνει, κατα κύριο λόγο, για την εξέταση των διάφορων εναλλακτικών που μπορούν να πηγάσουν από τέτοιους πειραματισμούς, την εξερεύνηση «φόρμας και αντι-φόρμας» του τυπογραφικού συνόλου και γενικότερα την αναζήτηση μιας αισθητικής που θα «υπακούει» στο σκοπό της ταυτότητας και στο μήνυμα που επιχειρεί, μέσω της εικαστικής της εμφάνισης, να μεταδώσει.

Παραπάνω, παρατίθεται η τελική τυπογραφική σύνθεση που επιλέχθηκε για την εταιρική ταυτότητα. Η παρουσίαση του λογότυπου και στην αρνητική του εκδοχή, αποδεικνύει τη λειτουργικότητα του και υπόσχεται ευαναγνωσιμότητα και δυναμισμό μπροστά από κάθε φόντο ή υλικό.

ΤΕΛΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΥ

Στη παρούσα φάση, πραγματοποιήθηκε επίσης η τελική επιλογή των εικαστικών στοιχείων που θα μπορούσαν να συνοδεύσουν την τυπογραφία. Όντας ανάμεσα στις τρεις επιλογές που παρουσιάζονται παρακάτω, τα ερωτήματα που διεγείρονταν καθιστούσαν την τελική απόφαση εξαιρετικά δύσκολη. Σημαντική βαρύτητα έφερε η διερμηνεία του εικαστικού από το κοινό. Ταυτίζεται το σημείο με το σημαινόμενο; Ποια από τις τρεις μορφές παραπέμπει πιο αποτελεσματικά στην έννοια της θειότητας, στην παραδοσιακή Χαβανέζικη τέχνη και κουλτούρα;

Η αντικειμενική απάντηση των ερωτήσεων ήταν άκρως σημαντική και εφικτή μόνο υπό την προϋπόθεση συλλογής σχολίων και απόψεων από πολλούς ανθρώπους, διάφορων ηλικιών. Για αυτόν τον λόγο, λοιπόν, διεξήχθη έρευνα κατά την οποία μια ομάδα ατόμων εξέφρασε τις σκέψεις της σχετικά με κάθε μορφή, χωρίς, όμως, να έχει ενημερωθεί περί τίνος πρόκειται, ώστε το κάθε σχόλιο να απεικονίζει ανεπηρέαστα, με «καθαρότητα», τι θυμίζει στον καθένα η κάθε φιγούρα.

ΠΡΩΤΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ

Ηλικίες 6-15
«Μοιάζει με μια γυναίκα με κλειστά μάτια, ή με έναν άντρα με μουστάκι.»
«Μου θυμίζει τη μαμά μου γιατί έχει σγουρά μαλλιά.»
«Μου θυμίζει έναν άντρα που είναι σοβαρός.»
«Μου θυμίζει έναν άντρα, έναν πολύ παλιό άνθρωπο, που ζούσε ως Ινδιάνος κάπου που κάνει πάρα πολύ κρύο ή πάρα πολλή ζέστη, αλλά είναι και αστυνόμος (από το μουστάκι). »
«Μια γυναίκα που έχει σκουλαρίκια και ένα κολιέ και είναι σοβαρή.»
«Φοράει σκουλαρίκια και κολιέ και έχει θυμωμένο στόμα. Ίσως είναι κινέζα.»
«Μια κυρία που φοράει σκουλαρίκια.»
«Μοιάζει με τον Τάκη Τσουκαλά.»

Ηλικίες 15-30
«Θυμίζει σκουρόχρωμη γυναίκα, λίγο hippy (μάλλον από την δεκαετία των 90s).»
«Σαν γυναίκα από τα 80s.»
«Μοιάζει με γυναίκα. Μοιάζει θυμωμένη.»
«Σίγουρα είναι μια γυναίκα από κάποια άλλη χώρα ή θρησκεία.»
«Θυμίζει παλιές εποχές που είχαν σγουρά μαλλιά και φορούσαν κορδέλες και σκουλαρίκια.»
«Άγρια γυναίκα. Ίσως Ίνκας. Δεν είναι πολύ καλλωπισμένη, παρά τα σκουλαρίκια.»
«Μάλλον είναι Αφρικανή.»
«Μου θυμίζει Τζαμάικα, Μπομπ Μάρλεϊ και ρέγγε. Δεν ακολουθεί τα σημερινά πρότυπα ομορφιάς, αλλά είναι όμορφη.»

Ηλικίες 30+
«Ίνκας.»
«Ινδιάνα γυναίκα.»
«Αφρό φυλή (άντρας).»
«Γυναίκα, αισθητική 80ς.»
«Ροκ μπάντα, παλιά.»
«Γυναίκα με άγριο βλέμμα»

ΔΕΥΤΕΡΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ

Ηλικίες 6-15
«Είναι μια γυναίκα με μεγάλες βλεφαρίδες και μαλλιά σαν λουλούδι.»
«Μοιάζει σαν ένα παπούτσι με μούσι.»
«Μια γυναίκα με ένα μεγάλο πρόσωπο.»
«Άντρας που είναι μεγάλος και παλιός.»
«Μια γυναίκα που έχει μεγάλα μάτια.»
«Μια γυναίκα που έχει βάλει μια μάσκα με μια γιγάντια μύτη. Είναι μάσκα ενός πουλιού με πάρα πολλά φτερά και φαίνονται τα μαλλιά της από πίσω.»
«Μια γυναίκα που έχει πρόσωπο σαν φιστίκι και μαλλιά σαν λουλούδια.»
«Σαν παππούλης με πολλά γενιά που ενώνονται, ή σαν μωρό, γιατί έχει μάτια μωρού. Έχει να κοιμηθεί μέρες γιατί έχει μαύρους κύκλους.»
«Κυρία με πατικωμένη μούρη, χωρίς μάγουλα δηλαδή. Αυτά πίσω είναι τα μαλλιά της. Έχει να κοιμηθεί πολλές μέρες.»
«Πιστεύω πως είναι κατσίκα.»

Ηλικίες 15-30
«Είναι σαν ρόκας που έχει να ξυριστεί καιρό. Άντρας, φυσικά.»
«Μοιάζει περισσότερο με άντρας. Δείχνει θλιμμένος.»
«Αυτό είναι σαν αφηρημένη ζωγραφιά, ένα πρόσωπο που φτιάχνει κάποιος στην αφηρημένη τέχνη. Δεν έχει συνηθισμένο πρόσωπο. Μοιάζει σαν άντρας.»
«Πολύ περίεργο βλέμμα. Αισθάνομαι άβολα.»
«Μοιάζει με αριστοκράτη που φοράει κολάρο σαν αυτά που φοράνε στις ταινίες μαζί με τις λευκές περούκες.»
«Μου θυμίζει λιοντάρι με χαίτη. Το πρόσωπο είναι σαν φιστίκι.»

Ηλικίες 30+
«Μοιάζει με μαϊμού που έχει περίεργα βλέφαρα.»
«Αυτό είναι σαν κεφάλι κολοκύθας. Είναι αντρική φιγούρα.»
«Μου θυμίζει άντρα που υποδύεται κάποιον αρχαίο ρόλο.»
«Κάποια απεικόνιση από αρχαίο θέατρο.»
«Μου θυμίζει ζωγραφιές από κάποιο μιούζικαλ, τύπου Moana.» (Τρισδιάστατη ταινία animation της Disney που έχει ως επίκεντρο την κουλτούρα της Πολυνησίας.)
«Tribal φυλή. Μόνο αυτό.»

ΤΡΙΤΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ

Ηλικίες 6-15
«Μου θυμίζει γλειφιτζούρι με πρόσωπο που λιώνει, επειδή πέφτουν σταγόνες.»
«Είναι σαν Ινδιάνικη μαράκα. Ή σαν τη Γη.»
«Ένα τηγάνι που το έχουν ρυθμίσει να είναι πολύ ζεστό και γι’ αυτό στάζει. Είναι νευριασμένο επειδή ζεσταίνεται πολύ.»
«Είναι σαν μια θάλασσα και το στρογγυλό σαν ηλιοβασίλεμα. Τα σκουλαρίκια θα ήταν το νερό και τα στρογγυλά ο ήλιος. Μου θυμίζει και ρακέτα με μαλλιά και σκουλαρίκια. Και μια ονειροπαγίδα.»
«Μια γυναίκα που βλέπεται στον καθρέφτη.»
«Μοιάζει με ρακέτα του τένις.»
«Είναι σαν γλειφιτζούρι ή σαν στεφάνι και είναι μια πολύ ζεστή μέρα και έτσι λιώνει.»
«Μου θυμίζει μια Κινεζούλα που είναι και βασίλισσα της φωτιάς και βασίλισσα του νερού και βασίλισσα του πάγου. Φαίνεται θυμωμένη και έχει μακρύ λαιμό. Είναι και σαν στεφάνι φωτιάς.»
«Νομίζω πως είναι βασίλισσα του νερού και της φωτιάς στην αρχαία Αίγυπτο. Έχει μαύρους κύκλους. Έχει ένα πουλί στο μέτωπο της και δύο ζώα για μάτια (κάτι σαν σκύλος και αλεπού). Ή σαν δαγκάνες καβουριού.»

Ηλικίες 6-15
«Μοιάζει με μια γυναίκα με κλειστά μάτια, ή με έναν άντρα με μουστάκι.»
«Μου θυμίζει τη μαμά μου γιατί έχει σγουρά μαλλιά.»
«Μου θυμίζει έναν άντρα που είναι σοβαρός.»
«Μου θυμίζει έναν άντρα, έναν πολύ παλιό άνθρωπο, που ζούσε ως Ινδιάνος κάπου που κάνει πάρα πολύ κρύο ή πάρα πολλή ζέστη, αλλά είναι και αστυνόμος (από το μουστάκι). »
«Μια γυναίκα που έχει σκουλαρίκια και ένα κολιέ και είναι σοβαρή.»
«Φοράει σκουλαρίκια και κολιέ και έχει θυμωμένο στόμα. Ίσως είναι κινέζα.»
«Μια κυρία που φοράει σκουλαρίκια.»
«Μοιάζει με τον Τάκη Τσουκαλά.»

Ηλικίες 30+
«Είναι σαν χαρακτήρας από καρτούν. Μάλλον αγόρι. Δεν φαίνεται καλά.»
«Είναι σαν βεντάλια.»
«Μου θυμίζει αρχαίους πολιτισμούς της ζούγκλας. Έχει στοιχεία της φύσης, το νερό στα σίγουρα.»
«Μοιάζει σαν κουδουνίστρα.»
«Το πρώτο πράγμα που προσέχω είναι τα σκουλαρίκια. Μου θυμίζει άφρο πράγματα.»
«Αυτό είναι ένα κοριτσάκι, γλυκούλι.»

Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκαν νέες δοκιμές εικονογραφικών στοιχείων, στις οποίες ενσωματώθηκαν επιλεγμένα χαρακτηριστικά από τα τρία αρχικά εικαστικά. Ο συνδυασμός αυτός έγινε με ιδιαίτερη προσοχή, προκειμένου να διατηρηθεί η οπτική συνοχή και να αποφευχθούν παρερμηνείες ή συγχύσεις, όπως εκείνες που εντοπίστηκαν κατά την ανάλυση των αποτελεσμάτων της δημοσκόπησης.

ΤΕΛΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ

Ο συγκεκριμένος συνδυασμός εικαστικού και τυπογραφίας επιλέχθηκε γιατί αποπνέει δυναμισμό και ισχυρή ταυτότητα. Και τα δύο στοιχεία είναι σχεδιαστικά ξεχωριστά, επιτρέποντας στην οπτική ταυτότητα να είναι αναγνωρίσιμη είτε μέσω της τυπογραφίας είτε μέσω του εικαστικού, ακόμη και μεμονωμένα.
Η σύνθεση λειτουργεί εξίσου αποτελεσματικά τόσο σε κάθετη όσο και σε οριζόντια διάταξη, προσφέροντας ευελιξία στην εφαρμογή. Το συνολικό αποτέλεσμα αντανακλά την εικόνα της θεάς Pele, αντλώντας έμπνευση από την κουλτούρα της Χαβάης και την τροπική αισθητική, ενώ παράλληλα διατηρεί μια σχεδιαστική προσέγγιση που ανταποκρίνεται στις τρέχουσες αισθητικές αντιλήψεις.